Mobilní aplikace na vratné lahve #23
Loading…
Reference in New Issue
Block a user
No description provided.
Delete Branch "%!s()"
Deleting a branch is permanent. Although the deleted branch may continue to exist for a short time before it actually gets removed, it CANNOT be undone in most cases. Continue?
Koncept rozvíjí workflow návratnosti vratných a lepší recyklace nevratných obalů v rámci cirkulární ekonomiky
Stručně:
Elektronický upgrade stávajících automatů + software.
mobilní aplikace se při vracení lahví spáruje přes bluetooth s automatem na vratné lahve. Peníze za vratné lahve se přičtou uživateli na účet.
Automat je defakto mechnismus, zajišťující detekci. Všechny ostatní operace a vyhodnocování lze dělat na serveru.
Celá softwarová inteligence pro vracení lahví se tím přesunuje mimo konkrétní automat. Vše pro zpracování dat se děje na serveru. Lahvomat je jen "hloupé" vstupní zařízení. Mobilní aplikace spotřebitele je "osobní terminál" ... veškeré další operace s daty o zboží (tj. o vratných a nevratných obalech) jsou na úrovni serveru a jiného datového zpracování.
Uživatel bez mobilní aplikace by stále měl mít možnost vrátit lahve nějakou "starou cestou" pochopitelně bez všech souvisejících výhod. Po zjištění výhod se většina lidí bleskově naučí je využívat.
Celé to má několik souvisejících možností rozvoje:
Prodejce nápojů má s novým interface automatu méně složitou výplatu za vrácené obaly: Není zde tisk lístečku a výplata u pokladny.
Spárování je v aktuálním čase vždy pouze s jedním mobilním zařízením. Po vzdálení od lahvomatu nebo kliknutím uživatele že končí vracení, se lahvomat odpojí.
Prodejce z provozu lahvomatu získá anonymizovaná data o všem, co se tímto automatem prožene.
Výrobce jakéhokoliv detekovaného obalu může dostat anonymizovaná data o množsví, místě sběru, ... z toho může vyvodit i nějaké další činnosti, zvážit jak se mu vyplatí zálohovat dosud nezálohované obaly vzhledem k nákladům na logistiku.
Zpracovatel druhotné suroviny dostane z automatu prakticky tříděné (nezálohované) sklo (tedy přijímané v celých obalech, nikoliv střepy)
Automat může veškeré nevratné sklo detekovat přinejmenším podle barvy a později detekovat veškeré tvary a typy obalů, vznikne databátze obalů.
Dopravci vozící vratné obaly můžou získat anonymizovaná data o objemu vratných lahví a časech kdy přepravovat (můžou tak přesněji plánovat dopravu, počet přepravek a podobně)
Dopravci vozící nevratné sklo nebo PET jako druhotnou surovinu by museli jezdit k mítům kde je takový automat a měli přistavené kontejnery. Výhoda by byla, že prakticky vše by bylo projeté skrz detekční bránu, takže bez nevhodných odpadů.
Prodejci z jakéhokoliv řetězce by mohli implementovat vrácení obalů do svých zákaznických věrnostních programů. Místo sbírání věrnostních bodíků by se lidem sbírali do mobilních účtů body za vrácené obaly.
Ceny a benefity za vrácené obaly by mohly být nastaveny pro každý řetězec i pro každou prodejnu jiné! tím se dává všem prodejcům k dispozici mocný marketingový nástroj, který by si mohli ve svém rozhraní sami měnit a konfigurovat tak, aby jim to dávalo obchodní smysl.
Spotřebitel dostane tímto workflow nějaký nový smysl při třídění obalů potravin a nápojů.
Jakmile zvládne svým mobilem "spárování s konkrétním lahvomatem" pak už je všechno mnohem zajímavější. Bude mít pod kontrolou svůj účet za lahve.
Hodně kódu by mohlo být open-source, aby se dal rychleji rozvíjet a přizpůsobovat. Principielně to není omezeno na region, jazyky, měny, datové rozhraní, úroveň inteligence... vše se dá rozpracovat.
repost z Okouna: /bude doplněno o detaily
mechanismus podobný jako sběrné automaty, ale zjednodušený jen na optický detektor lahve a bluetooth interface. Nemusel by tedy na sobě mít displej s píčovinami a tisk lístečků a nemusely by se lístečky někde proplácet.
Přijdete s lahvemi a máte mobil. Mobil má dnes každý debil. Kdo ho nemá, tak možná najde někoho kdo mobil má. Na místě spustíte na svém mobilu appku na sběr lahví
Spárujete s lahvomatem
Házíte lahve. mobil spokojeně pípne
Házíte vratné i nevratné lahve. Prakticky neexistuje, že by vám zůstala v ruce nepřijatá lahev.
Házíte i prázdné sklenice od kompotů, ty se taky daj znovu použít. Přinejmenším jsou z čirého skla
Automat díky síle sdílených dat o lahvích detekuje prakticky všechno možný. Na počátku rozjetí tohoto provozu může být nějaká kalibrace známých lahví, zbytek už postará umělákové inteligentum a detekce nových typů napříč celou ČR.
Vratné lahve normálně započítá a cenu za lahve uloží do appky.
Nevratné lahve registruje typ a počet a odkloní do gniavicího mlýna
Cokoliv vloženého jako hegeš nebo pokus dezoláta rozgniavit automat se odmění jako blokace a dezolát už si do tohohle automatu nic nestrčí. Mohl by taky dostat nějaké mínusové kredity, nebo takněco.
Až bude v apce bambilion kreditů za lahve, může si je vybrat jako peníze někde, nebo koupit jídlo, nebo je poslat do Klokánka nebo na jinou Ukrajinu.
Nejde za to koupit alkohol a cigára a jiný drogy.
Provozovatel appky dostane přesný data o všech lahvích, o objemech v místě a času.. jinak vše anonymní. Takže nejde o sledování že tahle zkuřka a sfetka s mobilem chlastá pivsony nebo rumy..
Jsou další možnosti jak to dál ladit a boostovat.
Nutné náklady
realizovat prototyp s funkčním bluetooth propojením (např. modul raspberry Pi s BT interface)
naprogramovat mobilní aplikaci nejméně pro iOS a Android
naprogramovat API pro backend
naprogramovat export /import dat pro provozovatele
zapojit strojové učení nebo jinou AI pro rozpoznávání lahví a skleněných předmětů
možno rozšířit na PET a plechovky
náklady na přepracování prostoru na vratné obaly v rámci prodejen, Automat musí být tak, aby umožňoval příjem v jakoukoliv denní dobu a vratné lahve přijímal především v pracovní dobu, ostatní obaly 24/7/365.
Průchod obalů upravit na menší energetickou náročnost, například gravitací, bez elektického pohonu. Přijímací kontejnery pak musí zvládnout adekvátní množství obalů v tak tříděném rozsahu, jak si prodejce (příjemce) nastaví. Měl by pak umožnit příjezd nákladních vozů které zajišťují svoz.
všechny ty nutné píčoviny kolem bezpečnosti, GDPR a podobně. Záměr je, aby nebyl trasován a datově zpracován zákazník, ale Obal! veškerá data jsou vztažena k obalu, ne k zákazníkovi.
To, jak prodejní řetězec naloží s daty vzhledem ke konkrétnímu zákazníkovi je už otázka interního nastavení smlouvy mezi zákazníkem a prodejnou. To už se děje dnes s jejich zákaznickými programy.
changed the description
changed the description
changed the description
changed the description
changed the description
dovolil jsem si rozvinout jednu moji osobní životní zkušenost. Nic po vás nechci, kromě důvěrně kritického vhledu, že jsem se upe posral... 😄
Takže kdyby se vám zachtělo nějaký nezávazný brainstorm, tak můžete. Myšlenku budu ještě ladit.
Já bohužel zatím nevím co s tím. Na koho se obrátit a komu věřit.
Nejlepší by byl nějaký Institut cirkulární ekonomiky, nebo Czechinvest, nebo nějaká profesní komora.
Jenže jak potom s nimi jednat a nebýt za blbce.. žeano
changed the description
tady už se o něco pokoušeli https://www.canit-app.com/
https://returnandearn.org.au/